Samoloty
Polski samolot szkolno- treningowy TS-8 Bies wyremontowany na zlecenie Towarzystwa Miłośników Ziemii Pińczowskiej w Pińczowie.
Wing Ding
Mały amatorski dwupłat zbudowany jako praca dyplomowa w mieleckim Technikum Budowy Płatowców. Budowa zajęła nam 3 lata a prace prowadzone były w piwnicy prywatnego domu J. Rumszewicza. Na zdjęciach różne fazy budowy Dinga, miedzy innymi próba statyczna w hangarze Aeroklubu w Mielcu i składanie samolotu. Na zdjęciu z próby statycznej widoczni dwaj ludzie z Mielca którzy nauczyli mnie wszystkiego: konstruktor Jarosław Rumszewicz i mój instruktor z modelarni Józef Trela. Razem z nimi nasza 4-ka która zbudowała ten samolot: Jarek Gosek, Tomek Niedźwiedź, Zbyszek Mikrut i ja. Obecnie Wing-Ding, choć nie lata, to jest cały czas ze mną w Krakowie.
LFG Roland DVIb
Mój pierwszy, samodzielny projekt remontowy jako pracownika Muzeum Lotnictwa przeprowadzony z moim szkolnym kolegą Jarkiem Goskiem (patrz Whing Ding) i przy współpracy Pana Karola Sroczyńskiego.Kadłub jedynego zachowanego na świecie niemieckiego myśliwca z okresu I wojny Swiatowej zbudowanego w 1918 r. w wytwórni Luftfahrtzeug Geselschaft a zaprojektowanego w zespole inż.Kurta Tantzena.
Bardzo trudny remont wymagający poskładania i klejenia kawałków pokrycia i szkieletu,ogromne zniszczenia konstrukcji,konieczność odtworzenia właściwej geometrii kadłuba - wszystko to spowodowało że dla nas jako młodych pracowników było to duże wyzwanie.Jednocześnie ten projekt był dla nas kopalnią wiedzy warsztatowej i historycznej,w trakcie prac udało się m.innymi odtworzyć technologię montażu nietypowego pokrycia kadłuba - tzw.Klinkerrumpf.Co ważne,w tym okresie rozpoczyna się trwająca do dzisiaj przyjażń z dr.Krzysztofem Wielgusem i jego Rodziną.
Kilka lat po zakończeniu remontu kadłuba wykonałem replikę nieistniejącego usterzenia poziomego i w takim stanie samolot jest prezentowany do dzisiaj.Krok po kroku gromadzę materiały potrzebne do wykonania dokumentacji skrzydeł, moim wielkim marzeniem jest budowa latającej repliki Rolanda.
Albatros H1
Drugi w kolejności mój samodzielny remont samolotu w Muzeum Lotnictwa.Tak jak w przypadku Rolanda tu też mamy do czynienia z jedynym zachowanym egzemplarzem a jest to Albatros H1,zbudowany na bazie słynnego niemieckiego myśliwca z 1918r. Siemens Schuckert DIV.Modyfikacja została wykonana w zakładach Albatrosa w 1926r a miała na celu przystosowanie samolotu do lotów wysokościowych.Sam remont miał podobny charakter jak przy Rolandzie ze względu na podobne zniszczenia i rozmiar jak też podobną technikę remontu.Tu tez konieczne było odtworzenie geometrii kadłuba,scalenie istniejących kawałków konstrukcji a następnie uzupełnienie brakujących.Remont trwał ponad 2 lata,okresowo brał w nim udział K.Sroczyński,stale też był obecny K.Wielgus.Niestety zabrakło już Jarka który odszedł z Muzeum.
IS-4 Jastrząb
Szybowiec został wyjęty z magazynów w związku z planowaną wystawą polskiego sprzętu lotniczego w Deutsches Museum w Monachium.Remont i przystosowanie do celów ekspozycyjnych przeprowadziliśmy z moim wieloletnim kolegą, Maćkiem Borowskim.
J-1 Prząśniczka
Zaczynam remont Prząśniczki. Dla mnie jest to najważniejszy polski samolot amatorski.Na zdjęciach moje spotkanie z Państwem Bożena i Jarosławem Janowskimi przy okazji transportu z Łodzi do Krakowa oraz stan samolotu przed remontem. Na zdjęciu archiwalnym - konstruktor podczas budowy w swoim mieszkaniu. Zdjęcia z całości remontu zamieszczę po zakończeniu prac.
J-3 Eagle
Remont jedynego egzemplarza amatorskiego samolotu J-3" Eagle". Na zdjęciach stan przed i po remoncie, na zdjeciu przy juz odrestaurowanym samolocie jestem z jego konstruktorem, Panem Jarosławem Janowskim.Na filmie- Janek Psuj po raz pierwszy od wielu lat uruchamia silnik "Orła".
An 2
Prace wykończeniowe przy prywatnym An-2.Samolot obecnie lata w Mauretanii. Jeden z efektów mojej znajomości z Waldemarem Miszkurką.
WWS Wrona
Budowa żeberek skrzydłowych do latającej repliki polskiego, przedwojennego szybowca Wrona. Świetna i jednocześnie koszmarna praca - cały dzień w szpitalu przy chorej córce, żona w ciąży, klejenie w nocy,rano do pracy. Na zdj. Wrona w krakowskim Muzeum i archiwalne zdjęcie szybowca po starcie z gumowych lin.( 1935r.)
PWS-26
Wygląda to dziwnie ale był to wstęp do stworzenia dokumentacji konstrukcyjnej do budowy latającej repliki przedwojennego samolotu PWS-26. Ze względów konstrukcyjnych i formalnych chciałem go zbudować w skali 2/3, dlatego zrobiłem coś w rodzaju modelu kabiny w tej skali, który pokazał konstruktorowi możliwości wyjścia z kabiny przy takich wymiarach. Dokumentację projektował Pan Jerzy Krawczyk z Krosna - jeden z najlepszych współczesnych, polskich konstruktorów lotniczych. Niestety projekt został zawieszony ze względów finansowych.
Loehle Jenny
Laminatowe opływy imitujące drewniane stójki międzyskrzydłowe w replice Curtisa Jenny w skali 2/3 zrobione dla polskiego pilota, Marka Szufy który był właścicielem tego samolotu. Kpt. Marek Szufa zginął 18.06.2011 pilotując samolot Christen Eagle II.
Budowa repliki Loehle Jenny
Budowa latającej repliki amerykańskiego samolotu Curtiss JN-4 Jenny. Samolot ma całkowicie zmienioną konstrukcję w stosunku do drewnianego oryginału,zmienione sa też wymiary do skali 2/3. Projekt powstał w USA, obecnie na świecie lata kilkanaście takich maszyn, z czego 2 egzemplarze w Polsce.
Prace rozpoczęto w listopadzie 2010, budowa jest prowadzona pod nadzorem IKCSP.
Po-2
Bardzo nietypowa i trudna praca - na zlecenie greckiego kolekcjonera wykonanie hamulców w podwoziu latającej repliki rosyjskiego samolotu Po-2 (CSS-13).Jest to jedyny na świecie egzemplarz z taką modyfikacją,oryginalne wojenne Po-2 nigdy nie miały hamulców.Projekt wymagał przekonstruowania obreczy i piasty koła,węzłów mocowania osi, wzmocnienia goleni oraz dobrania i wykonania instalacji hydraulicznej.Na zdjęciach widoczne etapy budowy - do obciążenia nowego koła m.innymi użyłem oryginalnego PO-2 z Muzeum Lotnictwa.Na filmie próby naziemne przeprowadzone na lotnisku w Atenach, w końcowej fazie widoczny moment hamowania.Sam film nie jest dobrej jakości,podczas tych prób byłem bardzo zdenerwowany.Próby startu i ladowania zostały przeprowadzone w pazdzierniku 2007 - wg oceny pilota cały układ spisuje sie doskonale.Samolot pilotował Waldemar Miszkurka-jedyny Polak który obleciał świat dookoła.
RWD-13
Sopwith F1 Camel
PZL 37 Łoś
Elementy jakie wykonałem do repliki polskiego bombowca PZL 37 Łoś budowanej przez grupę entuzjastów,pracowników PZL Mielec. M. innymi komplet śmigieł, fragmenty osłon silnika i bomby,100 i 300 kg. Kolejna okazja aby wrócić na "stare śmieci"...
Petrel
Ranger
Lotnia Lilienthala
Curtiss Hawk
Prace przy budowie repliki skrzydeł Curtisa Hawka - samolotu na który generał Ernst Udet latał na rozpoczęciu Olimpiady w Berlinie w 1936r.
The Vintage Aviator Ltd
Poznałem Gene DeMarco z The Vintage Aviator Ltd.
PZL Kruk
Osłony silnika do samolotu rolniczego PZL Kruk wykonane dla Muzeum w Szreniawie przy miłej współpracy Inż,Lesława Karsta.
De Havilland Tiger Moth
PZL P 11c
Rans 9 Chaos
Filmy